BETAGLUKAN KLİNİK ÇALIŞMALAR
Betaglucare'in içerdiği yulaf betaglukan'ının kolesterol ve
glicemik index düşürücü etkisi ile sindirim sistemi üzerindeki
olumlu etkileri, yayınlanmış yüzün üzerinde bilimsel çalışmada
gösterilmiştir. Aşağıda bunların arasından derlemiş çalışmaların
bazılarını bulabilirsiniz:
| |
Muesli with 4 goat b-glucans lowers glucose and insulin responses
after a bread meal in healthy subjects |
|
Y. Granfeldt, L. Nyberg and I. Björk
European Journal of Clinical Nutrition (2008) 62, 600-607.
Conclusions: Muesli enriched with 4 g of b-glucans reduces
postprandial glucose and insulin levels to a breakfast based on high
glycaemic index products. A total of 4 g of b-glucans from oats
seems to be a critical level for a significant decrease in glucose
and insulin responses in healthy people.
| |
Four-Week Low-Glycemic Index Breakfast With a Modest Amount of
Soluble Fibersin Type 2 Diabetic Men |
|
Morvarid Kabir, Jean-Michel Oppert, Hubert Vidal, Francoise Bruzzo,
Caroline Fiquet, Pierre Wursch, Gerard Slama, and Salwa W. Rizkalla
Metabolism, 51:819, 2002
Low-glycemic index diets are associated with a wide range of benefits
when followed on a chronic basis. The chronic effects, however, of
the substitution of 1 meal per day are not well known in diabetic
subjects. Therefore, we aimed to evaluate whether the chronic use of
a low-glycemic index breakfast (low-GIB) rich in low-GI
carbohydrates and a modest amount of soluble fibers could have an
effect on lipemia at a subsequent lunch, and improve glucose and
lipid metabolism in men with type 2 diabetes. A total of 13 men with
type 2 diabetes were randomly allocated in a double-blind cross-over
design to a 4-week daily intake of a low-GI versus a high-GI
breakfast separated by a 15-day washout interval. The low-GI
breakfast was composed of whole grain bread and muesli containing 3
g ß-glucan from oats. Low-GIB induced lower postprandial plasma
glucose peaks than the high-GIB at the beginning (baseline, P <
.001) and after the 4-week intake (P < .001). The incremental area
under the plasma glucose curve was also lower (P < .001, P < .01,
baseline, and 4 weeks, respectively). There was no effect on fasting
plasma glucose, insulin, fructosamine, or glycosylated hemoglobin
(HbA1c). Fasting plasma cholesterol, as well as the incremental area
under the cholesterol curve, were lower (P < .03, P < .02) after the
4-week low-GIB period than after the high-GIB period. Apolipoprotein
B (apo B) was also decreased by the 4-week low-GIB. There was no
effect of the low-GI breakfast on triacylglycerol excursions or
glucose and insulin responses at the second meal. The high-GIB,
however, tended to decrease the amount of mRNA of leptin in
abdominal adipose tissue, but had no effect on peroxisome
proliferator- activated receptor (PPAR) and cholesterylester
transfer protein (CETP) mRNA amounts. In conclusion, the intake of a
low-GI breakfast containing a modest amount (3 g) of ß-glucan for 4
weeks allowed good glycemic control and induced low plasma
cholesterol levels in men with type 2 diabetes. The decrease in
plasma cholesterol associated with low-GI breakfast intake may
reduce the risk of developing cardiovascular complications in
subjects with type 2 diabetes.
| |
Oat products and lipid lowering. A meta-analysis. |
|
Ripsin CM, Keenan JM, Jacobs DR Jr, Elmer PJ, Welch RR, Van Horn L,
Liu K, Turnbull WH, Thye FW, Kestin M, et al.
JAMA 267(24):3317, 1992.
Objectives: To test the a priori hypothesis that consumption of oats
will lower the blood total cholesterol level and to assess modifiers
and confounders of this association.
Data Sources: A computerized literature (MEDLINE) search and the
Quaker Oats Co identified published and unpublished trials as of
March 1991. Raw data were requested for all trials.
Study Selection: Trials were included in summary effect size
estimates if they were randomized and controlled, if a formal
assessment of diet and body weight changes occurred, and, if raw
data were not received, if there was enough information in the
published report to perform calculations.
Data Synthesis: Twenty trials were identified. Using the methods of
DerSimonian and Laird, a summary effect size for change in blood
total cholesterol level of -0.13 mmol/L (-5.9 mg/dL) (95% confidence
interval [CI], -0.19 to -0.017 mmol/L [-8.4 to -3.3 mg/dL]) was
calculated for the 10 trials meeting the inclusion criteria. The
summary effect size for trials using wheat control groups was -0.11
mmol/L (-4.4 mg/dL) (95% CI, -0.21 to -0.01 mmol/L [-8.3 to -0.38
mg/dL]). Calculation of Keys scores demonstrated that substituting
carbohydrates for dietary fats and cholesterol did not account for
the majority of blood cholesterol reduction. Larger reductions were
seen in trials in which subjects had initially higher blood
cholesterol levels (greater than or equal to 5.9 mmol/L [greater
than or equal to 229 mg/dL]), particularly when a dose of 3 g or
more of soluble fiber was employed.
Conclusion: This analysis supports the hypothesis that incorporating
oat products into the diet causes a modest reduction in blood
cholesterol level.
| |
Mechanisms of action of beta-glucan in postprandial glucose
metabolism in healthy men. |
|
Battilana P, Ornstein K, Minehira K, Schwarz JM, Acheson K,
Schneiter P, Burri J, Jéquier E, Tappy L.
European Journal of Clinical Nutrition (2201) 55, 327-333.
Administration of frequent meals with or without beta-glucan results
in similar carbohydrate and lipid metabolism. This suggests that the
lowered postprandial glucose concentrations which are observed after
ingestion of a single meal containing beta-glucan are essentially
due to a delayed and somewhat reduced carbohydrate absorption from
the gut and do not result from the effects of fermentation products
in the colon.
| |
Mechanism of serum cholesterol reduction by oat bran. |
|
Marlett JA, Hosig KB, Vollendorf NW, Shinnick FL, Haack VS, Story
JA.
Hepatology. 1994 Dec;20(6):1450-7.
Nine normolipidemic young men consumed a constant diet for 2 mo into
which oat bran was incorporated during the second month so that we
might test the hypotheses that oats lower serum cholesterol
concentrations by decreasing bile acid and fat absorption and
increasing bile acid synthesis. Bile acid kinetics were determined
by measuring the 13C enrichment of serum cholic and chenodeoxycholic
acids. Oat bran consumption decreased serum cholesterol levels (p <
0.01) and cholic acid pool size (p < 0.05). Deoxycholic acid pool
size (p < 0.01) and the synthesis and fractional turnover rates of
both primary bile acids (p < 0.05) increased. Total bile acid pool
size did not change. Fecal excretion of total bile acids, the two
secondary bile acids and fat increased significantly. The results
demonstrate that oat bran lowers serum cholesterol levels in part by
altering bile acid metabolism. In addition, the substantial increase
in the proportion of the total bile acid pool that was deoxycholic
acid is consistent with the hypothesis that oat bran also decreases
cholesterol synthesis.
|